närproducerat och alltid ekologiskt

måndag 26 november 2012

Enok

Terje fick en lillebror för fyra veckor sedan. Han heter Enok, men Terje kallar honom för Bo. Lillebo.

Som tur var kom Lillebo fyra dagar senare än beräknat. Annars hade det kört ihop sig. Jag han få iväg alla mustäpplen till två olika musterier. Nu har jag cirka 11000 flaskor med äppelmust. Hälften står i slungrummet. Tur att det inte är dax för honungsskörd just nu.

Så alla äpplena är nere. I år har jag hyrt in en man som sköter beskärningen av träden. Det känns bra. Det hade varit orealistiskt att försöka hinna själv. Kanske blir man klokare med åren...
Det blir väldigt fint också, mycket finare än när jag beskär själv.

Det verkar definitivt nu, kommunen säljer en stor del av äppelodlingen någon gång i vår. Men de finaste bitarna har jag kvar, så några år till kommer jag kunna vara äppelodlare.

Bina vilar upp sig. Någon dag måste jag ut och behandla mot varroakvalstret. Gärna innan det blir för mycket snö att pulsa i. Det  får bli en helg när Jöns är hemma och kan ha barnen.

Nu i helgen ska jag stå på julmarknad på kulturen i Lund. Tredje advent är det julbazar i Norra Björstorps glashytta. Det borde ingen människa missa.  Öppet 11-18 både lördag och söndag.
Läs mer på www.elnajolom.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar