närproducerat och alltid ekologiskt

fredag 20 januari 2012

Beskärning och matlagning

Den som vet hur det såg ut i Skåne runt jul och nyår vet att bilden på äppelträden som jag lade in sist var fejk. Träden är inte alls vita av snö. Men det var en fin bild i alla fall.



Här kommer en äkta bild från 2012. Jag har börjat klippa träden nu. Jag har kommit en bit
faktiskt. Det svåra är att bestämma vilka träd som ska klippas. Enligt kommunen står ju folk i kö för att få köpa tomter där äppelträden står. Är det sant att tomterna kommer säljas nu till våren är det ju inte lönt att klippa. Då ska ju träden ändå dras upp med rötterna. Då är det onödigt slit. men hur ska man veta?



Jag kan lova att man sover gott efter att ha stått och fått grenar i huvudet en hel dag.



Nu har jag lite paus eftersom Jöns jobbar i Malmö hela veckorna. Jag och Terje fixar grejer hemma istället.


GÅRDSBUTIK ÖPPNAR!

Det dröjer ett tag innan det blir riktig gårdsbutik här hemma. Då är det tur att det händer saker på annat håll. Mamma, Havängsprodukter ska öppna en gårdsbutik i Sillaröd.


Så här skriver hon om det:

Efter snart två år sedan branden har vi nu byggt upp gården igen.

I samband med tvåårsdagen kommer vi att öppna en liten gårdsbutik.
Här kommer vi förutom våra egna produkter bl.a. sälja ekologisk honung och äppelmust från linasochbinas, brukskeramik från Morgans keramik samt andra lokalproducerade varor.
Vi kommer också att vara utlämningsställe för ekologiskt vin och öl.
Gårdsbutiken håller öppet fredagar 14-17 samt lördagar 10-13

Under våren kommer vi även att visa de unika bilder som togs under och efter branden.

Läs mer på www.havangsprodukter.se


Nästa seminarium 3-e februari.
För er som VILL BLI äppelodlare, eller som redan ÄR äppelodlare - och som vill dels ha mer kunskap, inspiration OCH bredda ert nätverk . För er som vill diskutera det svenska äpplets framtid. Läs mer och anmäl er här:
www.alltomapple.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar