närproducerat och alltid ekologiskt

fredag 30 december 2011

Gott nytt år!


Nu är året nästan slut.

Planen för i år var att utöka biodlingen men så många fler bisamhällen har det inte blivit. Det blev utökning av familjen istället...

Honungssäsongen började bra med massor av försommarhonung i början på juni. Högsommarhonung blev det ingen alls. Det regnade mycket och den lilla honung bina drog in fick de behålla med risk för att de annars skulle svälta ihjäl. Svultna bin jobbar dåligt.
60 mätta och friska bisamhällen vilar nu upp sig inför nästa säsong.

Jag är nöjd med äppelskörden. I år hade vi nästan inga problem med rönnbärsmal och äppelvecklare. Däremot med kommunen. De säger att tomter kommer säljas till våren vilket innebär att äppelodlingen blir mindre.

Men än finns det hopp, must och honung.
Ny produkt för i år är en ofiltrerad äppelmust gjord på enbart Ingrid-Marie. Den är fin.

Jag önskar er alla en god övervintring och ett gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Detsamma till er, och hoppas på ett bra 2012. Jag öppnade just en burk försommarhonung från er. Jag tvekar inte at säga att Skånes godaste honung kommer från Linas och Binas! Er högsommarhonung doftar blomsteräng.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina ord! Jag blir väldigt stolt och glad.

    SvaraRadera