närproducerat och alltid ekologiskt

tisdag 29 november 2011

Nu är det julmarknad igen


Förra helgen stod jag och mamma på kulturens julmarknad i Lund. Första dagen var det väldigt trevligt och även lite soligt på förmiddagen. Sedan började det blåsa. Och det blåste och blåste och på söndagen blåste vi nästan bort.
Regn och rusk kom liksom från sidan in i marknadsståndet så att det till och med lyfte ibland. Men trots det så kom det ganska mycket folk. Det är en trevlig marknad det där.

Nästa helg , den 10-11 december är det julbazar i Glashyttan i Norra Björstorp, utanför Brösarp. Det kommer finnas konsthantverk och mathantverk och café med massa gott.
Läs mer på elnajolom.se
Den söta människan i blå overall på bilden är min mamma. Hon gör världens godaste Österlensenap som ni borde ha på julskinkan. Om ni nu äter skinka. Hon har också en Dundersenap och den brukar jag äta om jag behöver piggna till, behövs inget tillbehör.

Ja, det blev inte så mycket vettigt skrivet kanske, men så är det ju ibland.

Jo men just det, jag kan ju berätta om Icazlatan. Det är butiksägaren på Ica Supermarket på Norra Fäladen i Lund. Han brinner för närproducerad mat och tar in massor i sin butik. Han bjuder på massa provsmak i butiken också. Man får inte riktigt göra så och om man frågar honom om han har problem med livsmedelsinspektörerna så säger han: Nej men dom har nog problem med mig.
Det behövs fler som honom. Folk, butiksägare som tänker lite annorlunda.Som gör lite som dom vill, även om det inte alltid är exakt efter reglerna. Bara man inte dödar någon.

1 kommentar: