närproducerat och alltid ekologiskt

måndag 23 maj 2011

Besök


I tisdags kväll fick jag besök i äppelodlingen av ett gäng biodlare. Vi gick runt och tittade på de blommande träden. En av damerna bar runt på Terje hela tiden. Hon tyckte jag behövde avlastning , sa hon. Kvällen avslutades med korvgrillning och kaffe och det verkade som att alla var nöjda. De tyckte det var härligt att komma ut till en äppelodling i full blom.




Ibland behövs det besökare eller vänner som påpekar hur vackert det är där man bor och jobbar. Det är lätt att bli lite hemmablind.


I söndags kom en buss till Borråkra med 22 glada Göteborgare.
Jag hade fixat ordning ett litet bimuseum i slungrummet.

De fick vara med och slunga årets första honung och provsmaka både den nyslungade och tre andra sorter.

Jag hade letat upp alla biodlingsredskap som jag kunde hitta och berättade vad de används till. Göteborgarna var väldigt frågvisa. Det gillar jag, då slipper man tänka så mycket själv på vad man ska säga.

Ett bi trasslade in sig i en kvinnas hår och jag hjälpte till att få ut det. Som tur var tog det ut sin ilska på mig och inte på henne.




Igår åkte jag runt och satte på fler skattlådor på de flesta samhällena. Sånt är alltid trevligt. Det verkar bli en bra förstaskörd i år. Kul! Jag behöver hitta arbetskraft, och fler kunder.

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Åh, vad kul att det går så bra för dig! Du är duktig! kram från Caroline E.

    SvaraRadera
  2. Fint litet museum!
    Vad är den där fyrkantiga träklubban till? Och plastgrejen nere i högra hörnet?
    /David

    SvaraRadera
  3. Klubban har jag när jag slår ihop ramarna innan jag spikar. Det är ju så bra passform på dom du vet...

    Och det där i höra hörnet hör inte dit. Det är kranen till din gamla slunga.

    SvaraRadera