närproducerat och alltid ekologiskt

onsdag 1 september 2010

Äppelskörden är igång

En härlig period har börjat. Varma, fina sensommardagar med äppelplockning. I år jobbar mamma hos mig. Hon är till stor hjälp och det är trevligt att ha någon att prata med när man går och plockar. Mossagården har varit och hämtat drygt ett ton Alice och Discovery som ni kan hitta i deras fruktlådor som man kan prenumerera på. På kvällarna utvecklar vi nya äppelprodukter i mammas kokeri. Snart är det äppelmarknad i Kivik och Skördemarknad hos Mandelmanns och då hoppas jag kunna ha med mig någon ny produkt, får se vad det blir...Fjolårets äppelmust är slutsåld och mer blir det inte förrän tidigast om en månad. Men det är väl så det ska vara? Man ska inte kunna äta och dricka allt året runt, om man får längta några månader blir man desto gladare när det blir säsong igen! Sista honungen är slungad och upptappad. Det känns skönt att ha det avslutat nu när äpplena tar så mycket tid. Nu när nätterna har blivit kallare och det inte finns mycket kvar att hämta i naturen så har de flesta drottningarna slutat lägga ägg. De kommer inte att börja igen förrän till våren när sälgen blommar. Jag tror jag ska ta det lite lugnare nu. Växla ner precis som naturen och bina gör.

1 kommentar:

  1. Det vore skönt om du kunde ta det lite lugnare men jag tror det inte förrän jag ser det.
    Det är iallafall väldigt kul att plocka äpplem emd dig, det gör jag gärna många gånger.

    SvaraRadera