närproducerat och alltid ekologiskt

tisdag 10 augusti 2010

Sensommar

Kan vi kalla den här bloggen för "linas och binas vinterblogg"? Det är verkligen svårt att hinna med att skriva något på sommaren. All tid går åt till att ta hand om bin och äppelträd. Det ser ut att bli mycket äpplen i år. Jättekul, är det. Jag har gallrat bland de tidiga sorterna, Alice och Discovery. Förhoppningsvis ska jag hinna med att gallra överallt. Om det är lagom med äpplen på träden blir dom större och friskare. Sitter dom trångt så blir det lätt så att ett ruttet äpple smittar av sig till de andra. Så dom dåliga ska bort. Jag tror att jag kan börja plocka om cirka två veckor. Jag har gjort en massa avläggare också. Jag hoppas dom ska växa sig stora så att dom kan klara vintern. Varje avläggare fick varsinn oparad drottning. Ännu vet jag inte hur det har gått med parningen. Om ungefär en vecka ska jag undersöka saken. Det gäller att det är fint väder, annars vill inte drottningarna ut och flyga och då blir det ingen parning. Jag har hunnit med att skörda honung igen. Den här gången blev det mer. Nästan 400 kg fick jag ihop. Jag har aldrig förr haft så mycket, på grund av att jag aldrig haft så många bisamhällen. Jag var tvungen att köpa nya hinkar för att ha någonstans att hälla den nyslungade honungen. Dagens uppmaning: Vet ni inte riktigt vad Regional matkultur är för något? Då ska ni gå in på www.regional-matkultur.skane.org

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar