närproducerat och alltid ekologiskt

onsdag 9 juni 2010

Beroende av vädret är man ju.

Som tur var blev det soligt och varmt några dagar då äppelträden blommade. Bina besökte blommorna flitigt vilket ökar chansen för att det blir en bra äppelskörd i höst. Mitt dilemma är att jag ju vill ha både honung och äpplen. Rapsen och äppelträden blommar samtidigt och om bina upptäcker ett rapsfält så flyger de hellre dit än till äppelblommorna. Då får jag honung, men dåligt med äpplen. För någon vecka sedan när det regnade satt bina inne och åt upp all den fina maskroshonungen som de samlat in. Lådorna vägde mindre och mindre för var dag. Men nu börjar det fylla på igen. Nästa vecka är det dags för årets första skörd! I söndags gjorde jag avläggare. Jag tog yngelramar från starka samhällen. Jag satte yngelramarna i en ny låda och tillsatte en drottning. På så sätt startar man ett nytt bisamhälle som förhoppningsvis blir starkt nog för att samla in honung nästa år. Sexton stycken blev det. Om jag hinner göra lika många till så har jag nått mitt mål i år, vilket är femtio bisamhällen. Men vi får se. Det mesta hänger på vädret, som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar